söndag 25 januari 2009

Olivolja i solidaritet

Att visa solidaritet med andra människor känns oerhört viktigt för mig och det finns många sätt att göra det på. Demonstrera, skriva på namnlistor, manifestera etc. Under de senaste åren har solidaritet genom konsumtion vuxit och genomslagskraften för rättvisemärkta varor växer kontinuerligt. Ett tydligt tecken på solidaritet som värmer hjärtat.

Bland annat vill jag berätta om ett hyfsat nystartat kooperativ i västra Jerusalem. Sedan fyra månader kan man genom att bli medlem i kooperativet prenumerera på "ekolådor" med grönsaker och frukt. Det är inte bara ekologiska varor utan de produceras helt i palestinska byar på Västbanken. Varje vecka kan medlemmarna hämta sin solidaritetslåda. Det går också att köpa olivolja, ost, mjöl och andra råvaror. Än så länge är kooperativet litet med det växer varje vecka, sakta men säkert.

Jag efterfrågar mer solidarisk konsumtion och skickar därför nu ut en utmaning till er. Nästa vecka tänker jag solidaritetsköpa palestinsk olivolja. Olivoljan importeras av föreningen Jord & Frihet som inriktar sig på solidarisk handel. Olivoljan som de importerar från Palestina är inte den billigaste olivoljan som går att få tag i (men den billigaste vill ni ändå inte köpa!), men jag kan lova att olivolja från den här delen av Västbanken håller väldigt hög kvalitet. En flaska på 75 cl kostar 85 kr och man kan minst beställa 5 flaskor.

Min olivolja är slut och jag ville göra en beställning, men inte köpa fem flaskor själv. Därför frågade jag i fredags kollegor och vänner att beställa palestinsk olivolja tillsammans med mig. För att komma upp i minst fem flaskor så att en beställning kan göras. Idag, måndag morgon, är vi redan 14 personer som tillsammans ska beställa 27 flaskor. Och fler lär trilla in. Lycka!

Beställ palestinsk olivolja du med!
För att läsa mer om Jord och Frihet eller om olivoljan; www.jordfrihet.org

Inga kommentarer: