fredag 9 januari 2009

Äntligen en resolution

Igår kväll röstade faktiskt FN:s säkerhetsråd för en resolution mot attackerna i Gaza. 14 länder röstade för. USA lade ner sin röst. Och hellre det än att lägga in sitt veto, vilket jag lite hade räknat med då senaten igår enhälligt röstat för att stödja Israels rätt till att försvara sig. Jag väntar fortfarande på att höra röster som också erkänner palestiniernas rätt att försvara sig.... iallafall, detta handlar om resolutionen. Som tog 13 dagar att få fram, men som nu finns. Resolution 1860.

Resolutionen kräver en omedelbar vapenvila och att gränsövergångarna till Gaza ska öppnas för införsel av medicin, mat och andra humanitära förnödenheter. Samt att Israels armé ska lämna Gaza. Dessutom kräver man att vapensmugglingen in i Gaza ska stoppas. Enligt Haaretz motsätter sig Israel att resolution 1860 ska vara bindande. Och i mitt still sinne ställer jag mig frågande till hur implementeringen av tidigare bindande resolutioner har behandlats. Beroende på vilka aktörerna är. På grund av bristen av effektiva, fungerande mekanismer för att kräva eller framtvinga implementeringen av FN-resolutioner.

Men hoppas kommer jag inte sluta göra. Inte idag.

Inga kommentarer: