måndag 12 januari 2009

Muntras upp?

För att "snap out" ur det här chocktillståndet som jag befunnit mig i de senaste 17 dagarna, som många med mig, kan jag rekommendera en tillbakablick av året som gick på youtube. Ni kanske alla har verktyg för sådant, hantering av riktiga deppsituationer, men jag vill ändå slå ett slag för youtube. Höjdpunkterna levererades nog inför presidentvalet i USA, särskilt efter att republikanernas vice president-kandidat presenterades. Vilken julafton för USA:s alla komiker. Timmar av roliga citat att frossa i. Om och om igen.

Veckorna innan valet var Youtube mitt ständiga sällskap. Och nu med facit i hand kan vi ju hämningslöst skratta åt hennes galenskap. Det är ju inte hon som svärs in som vice president nästa vecka. Bland favoriterna av Sarah Palin-skämt ligger den amerikanska komikern Bill Maher i topp. Han går förresten hårt åt hela den kristna högern och menar att det är problematiskt när hans lands nuvarande president tillhör de 61 procent av befolkningen som bokstavligt talat tror på Noaks ark. Han brukar dessutom bjuda in sköna gäster till panelen, som t ex Naomi Klein och Salman Rushdie.

Om ni fortfarande är hjärtligt trötta på det amerikanska presidentvalet (och det kan jag verkligen inte klandra er för) föreslår jag äldre filmklipp med t ex Eddie Izzard, en av världens roligaste män. När han var i Stockholm för några år sedan pratade han konstant i 3-4 timmar och jag hade ont i magmusklerna i flera dagar. Några av klippen är ännu roligare. Eller varför inte ännu äldre klipp: Raw, från den tid då Eddie Murphy faktiskt var rolig. Eller var han verkligen det? Skrattar jag fortfarande åt den flinande snubben i röd läderdräkt för att han är rolig eller för att jag kommer ihåg hur rolig jag tyckte han var när jag gick på högstadiet. Lite 80-talsminnen som spökar? På samma sätt som att jag fortfarande skrattar när jag ser repriser på Allå Allå Emliga Armén?

Eller föredrar ni söta djur för att muntras upp? Kolla in alla klipp från Moholoholo, stället där jag gick rangerkursen i höstas. Särskilt de med savannens roligaste djur: honey badger (honungsgrävling heter det faktiskt på svenska). Funkar alltid i vinterdeppstider.

Inga kommentarer: