måndag 12 januari 2009

Fredsbloggen.blogg.se

Vill tipsa om min vän Helenas blogginlägg på fredsbloggen.blogg.se, där olika KrF:are bloggar.

Allt i mitt huvud har de senaste två veckorna kretsat runt Mellanöstern och attackerna mot Gaza. Första veckan var jag fortfarande därnere. Nu är nära och kära kvar där medan jag försöker acklimatisera mig till Sverige och kontorslivet igen. I helgen var det minst 8000 som demonstrerade bara i Stockholm och flera demonstrationer och manifestationer har hållits runt om i landet. Och runt om i världen.

Det är viktigt att kräva ett slut på attackerna och att blockaden mot Gaza lyfts. Situationen är akut och människor dör hela tiden. I andra situationer skulle attackerna genererat stora flyktingströmmar. I det öppna fängelset Gaza finns det ingenstans att fly. Men det är också viktigt att fortsätta kräva ett slut på den militära ockupationen av både Gaza och Västbanken, inklusive östra Jerusalem. Först då kan en rättvis och hållbar fred nås.

Inga kommentarer: