måndag 12 januari 2009

Golden Globe till Waltz with Bashir

En av förra årets filmer som jag verkligen sörjer att jag ännu inte sett är den animerade filmen Waltz with Bashir. Jag vet inte alltför mycket om den, men den handlar om massakrarna i de palestinska flyktinglägren Sabra och Shatila i Libanon. Den israeliska filmaren var 1982 soldat i den israeliska armén och denna film är enligt honom själv ett sätt att bearbeta sina upplevelser.

Det är lysande att en sådan film får en Golden Globe i USA för bästa utländska film. Jag har ju som sagt inte sett den ännu, men... Ett pris kan ju kännas fånigt men det kommer troligtvis göra att fler personer får upp ögonen för filmen. Och att fler alltså får lära sig mer om konflikten i Mellanöstern. Och kanske, kanske väljer att agera....

Letar jag efter halmstrån? Ja, kanske... men vad ska jag annars göra? När jag loggade in idag var planen att försöka skriva om någonting annat än Gaza, ja, om något annat än Mellanöstern. Hittills har jag tydligen inte lyckats. Befinner mig visst fortfarande i någon form av chocktillstånd.

Inga kommentarer: