tisdag 4 november 2008

Goda handlingar blir till ringar på vattnet

Redan för ett år sedan skrev jag om sajten God Handling, www.godhandling.se, och nu vill jag lyfta den igen, med uppdaterad hemsida. Den kvalar definitivt in som en god nyhet. Inte bara det att jag slipper trängas bland folk i julhandelshysterin ute på stan. Jag handlar också från nätbutiker som har förbundit sig att skänka en viss del av sina inkomster (om de kommer genom sajten God Handling) till en organisation som jag som kund valt att stödja. Vilken vinna-vinna-situation! Fantastisk affärsidé!

På sajten kan du välja en organisation som du vill stödja (t ex Kristna Fredsrörelsen) och sedan gå vidare till den av de hundratals nätbutiker som du vill handla från. Böcker, skivor, resor, linsvätska, Apple-produkter, kläder, kontorsmaterial etc etc etc... De olika nätbutikerna skänker antingen en fast summa per köp eller en procentsats av köpet till organisationen du har valt.

Detta är ett otroligt enkelt sätt att göra goda handlingar. De organisationer som kan få stöd på det här sättet har stor möjlighet att använda även ganska små medel på ett effektivt sätt. Och som sagt, man slipper trängas på stan så här på senhösten när julhandeln redan har börjat. Alldeles för tidigt som vanligt.

2 kommentarer:

Filip Tufvesson sa...

Jättebra! Det förutsätter dock att du är OK med att handla på nätet till att börja med, vilket jag personligen inte är. Jag föredrar en levande stadsbild. Och, inte för att jag har det bevisat, men de miljontals paket som nu skickas styckevis till näthandlarna istället för i parti till butik kan ingalunda vara bra för miljön... You're damned if you do and damned if you don't, som det heter.

Sara sa...

ja, det är sant. Jag vill också ha en levande stadsbild, men jag tycker verkligen inte om att trängas med folk i stora kedjor, och det är väl framförallt kedjornas affärer som man kan undvika genom näthandel. Den levande stadsbilden handlar om annat också. Och jag går gärna på stan och gör den levande...