tisdag 4 november 2008

Just det, getterna

I förra veckan läste jag om en minst sagt annorlunda skönhetstävling. Det handlade inte om kvinnor som inte bara ska vara snygga och vaxade, utan även kränga kommentarer om att vilja se världen och förstås även rädda den. Det handlade heller inte om någon av alla de utställningar som finns av djur, där de ska bedömas utifrån avelspotential, svansföring etc. Nåja, kanske svansföring inkluderas...

I Saudiarabien har man skönhetstävlingar för getter. Det kanske inte alls låter så annorlunda, jag har ju precis påpekat att det finns många tävlingar där djur rankas. Och även här ska vackraste get utses, förstås. Både bock och tacka. Heter det tacka även för getter? 135 getter deltar i tävlingen och priserna är minst sagt väl tilltagna, lyxbilar och stora summor pengar.

Det som gör denna tävling speciell och som gör mig extra nyfiken är det tredje tävlingsmomentet. Det moment där den bästa get-dikten ska utses. Jag skulle ge ganska mycket för att få några av de bästa alstrerna upplästa för mig. För jag kan inte för mitt liv lista ut vad en getdikt bör innehålla för att vara ett vinnande bidrag. Är det en Limerick? En kärleksdikt? En dikt på klassisk hexameter? En dikt om getten som människans bästa vän? Om skillnaden mellan får och getter?

Om det är någon som kan lägga beslag på en kopia på den vinnande dikten lovar jag att få den översatt och sedan publicera den här.

Inga kommentarer: