söndag 9 november 2008

Återförening i Selamfamiljen

Det som är mest positivt med det faktum att jag inte fått något visum till Sudan (där jag egentligen skulle spendera höst-mörka och regniga november) är att jag återigen kunde vara med på Selam African Festival, denna gång på Kägelbanan, Södra Teatern. Det är mitt fjärde år men festivalen har pågått nu i nio år, och genom Selam har jag fått uppleva sjukt mycket bra musik som jag annars inte skulle kommit i kontakt med. Och i höstmörkret behövs det verkligen. Musik som får mig att känna mig riktigt levande. Dessutom att träffa kära vänner och gamla kollegor.

I fredags deltog jag i ett seminarium som hette: "360 degrees of Africa, Women, Culture & Entrepreneurship" på Dieselverkstan, i Sickla. När jag trillade in dit, sömndrucken och med Sudan på luren för besked om ytterligare förseningar (avslag?) på visumansökan, var det fantastiskt att ändå få prata om Afrika och om kultur, istället för krig och konflikt. Och träffa bekanta och vänner och inbjudna gäster. Otroligt spännande talare men alldeles för kort tid. Diskussioner om bilden av Afrika i världen. Om möjlighet att försörja sig och arbeta självständigt med kultur. Om biståndets roll att kanalisera stöd för kultur, kultur för kulturens egen skull men också kulturens roll i demokratiseringsprocesser. Detta följdes upp i samarbete med Cinemafrica dagen efter, med fokus på hiphopkulturen och dess politiska roll, med maratonfilmvisning och samtal på Kägelbanan.

Med tanke på hur mycket musik och kultur betyder för mig, och framförallt i höstregn och vintermörker, känns det ganska självklart att kultur är viktigt på så många plan och för alla samhällen. Och behöver uppmuntran och stöd och aktiva politiska beslut kopplat till budgetar som stödjer inte bara etablissemangets kultur i form av Operan (som jag fortfarande är sur på!) utan mer alternativa kulturinstitutioner eller kulturyttringar som t ex Selam.

Ikväll ska jag frossa i Amadou&Mariam på Konserthuset och jag ser väldigt mycket fram till deras nästa skivsläpp, den 19 november. En skiva där de har samarbetat med Damian Albarn, K'naan och en hel del andra...

Inga kommentarer: