torsdag 13 november 2008

Upprop: avrusta nu!

Den 15 oktober iår genomförde fem aktivister ett par aktioner mot Bofors, både i Karlskoga (BAE Systems) och i Eskilstuna (Saab Bofors Dynamics). Två personer på vardera stället och en person som var ansvarig att hålla kontakt med media och andra ifall aktivisterna inne på vapenfabrikerna blev arresterade. De var inte så säkra på att de ens skulle komma in, som en av dem säger i sin blogg: "visst vore det märkligt om det var möjligt att bryta sig in på två av Sveriges största vapenfabriker endast med hjälp av en kofot och några skruvmejslar.Till saken hör också att vi i gruppen har extremt lite erfarenhet i användandet av en kofot eller andra inbrytarverktyg. Vad jag vet med mig så har jag aldrig tidigare ens hållit i en kofot och nu förväntades det av mig att jag skulle bryta upp en ståldörr!"

Men in kom de och arresterade blev de. Men först efter att ha gett sig på några av vapnen inne i fabrikerna och filmat det. En av aktivisterna, en f d kollega, kom förbi kontoret härom dagen för att berätta mer om deras civil olydnadsaktion mot den svenska vapenexporten. Efter ca 25 minuters inbrytningsförsök på fabriken i Eskilstuna och ytterligare lika lång tid inne i fabriken hade varken väktare eller polis dykt upp. Då ringde de själva polisen, berättade vad de gjort och satte sig mitt på fabriksgolvet för att vänta.

Och för mig är det så här civil olydnad ska gå till. I ett demokratiskt land som Sverige, ska tilläggas. Jag tänker inte påstå att jag vet hur man bör agera i mindre charmiga stater. Civil olydnad i Sverige som jag ser det är att medvetet bryta mot den rådande lagstiftningen för att protestera mot något, t ex vapenexporten (där riksdagen för övrigt också bryter mot svensk lagstiftning genom att sälja vapen till länder i krig och länder som grovt kränker mänskliga rättigheter!). Och att vara öppen med sin aktion och ta sitt straff. Tydligt visa att man respekterar det demokratiska systemet. En tydlig agenda. Ett kampanjarbete som lyfter frågan och försöker påverka på andra sätt också. Som involverar fler personer. Och inga ansiktsmaskar.

De två som bröt sig in på vapenfabriken i Karlskoga har suttit häktade sedan dess och fick härom dagen sin dom, 3 månaders fängelse och 220 000 kr vardera i skadestånd. De andra två inväntar fortfarande rättegång. På http://avrusta.blogspot.com/ kan ni följa allt som händer och även gå tillbaka i tiden till den 16 oktober då min kompis släpptes ur häktet.

Inga kommentarer: