söndag 12 augusti 2012

Great Zimbabwe...

Tittar just nu på ett program om afrikansk historia på SVT Play: Afrikas okända kungadömen, och tänker tillbaka på mitt eget besök till Great Zimbabwe för 13 år sedan. Programledaren uppmärksammar oss i början av programmet på att mänsklighetens vagga ligger i Afrika och ändå är det den kontinent som vi kan minst om, ur ett historiskt perspektiv. Och det känner jag ju igen från skolan där Afrikas historia mer eller mindre handlade om faraoerna, slavhandeln och om vi hade tur kolonialismen, och om man hann så nämndes kanske de afrikanska ländernas självständighet. Nutidshistorian handlar mest om krig.

Jag tror att denna historielöshet beror, åtminstone delvis, på kolonialismen och européernas kontroll över kontinenten, med dess inbyggda rasism och syn på människorna där som mindre värda, mindre utvecklade. På sätt och vis har vi i Sverige nog den historielösheten även när det gäller andra kontinenter också, men det finns iallafall oerhört mycket kunskap samlad om Kinas historia, om Latinamerika etc. Vi får bara inte lära oss om det i skolan. Och i Afrika finns historian bevarad hos befolkningen, även om den inte har varit nedtecknad förs den vidare från generation till generation genom berättelser, danser och olika riter.

Guiden som visade mig Great Zimbabwe berättade att britterna aldrig accepterade att Great Zimbabwe var afrikanskt. Det fanns trärester bland ruinerna från cederträd, och därför hävdade kolonisatörerna att fenicierna hade byggt dessa magnifika stenbyggnader. För inte kunde ju afrikaner har byggt det. Men när forskning väl gjorts på denna fantastiska plats finns det inga som helst tecken på att detta skulle vara byggt av andra civilisationer som fenicierna.

Det känns väldigt viktigt att denna historia, liksom andra folks historia, för att utmana fördomar som fortfarande i allra högsta grad är levande i vårt samhälle. I programmet besöker programledaren även många andra ruiner som visar på en spirande handel med stora delar av övriga världen redan på medeltiden, bland annat glas från Kina. Och med föremål som är ännu äldre än så. De arkeologiska utgrävningarna visar även på en rikedom som nog inte är så välkänd, man handlade i guld och ädelstenar och kungarna begravdes med enorma rikedomar.

Och jag blir glad av det här programmet, jag blir nyfiken och vill veta mer, jag vill se fler liknande program, jag vill läsa och lära mig mer. Och jag vill besöka Afrika med ett tydligare historiskt perspektiv nästa gång jag får en chans. "You can always leave Africa, but Africa will never leave you."

Inga kommentarer: