måndag 3 december 2007

bloggsport?

Hela idén med att blogga verkar att man skriver ofta, och då har jag ju varit helt fel ute från början. Tänkte snällt att jag inte skulle plåga mina vänner med alltför många inlägg, som de förstås inte behöver läsa men iallafall... och att jag de gånger jag skrev skulle ha något vettigt/viktigt/intressant att berätta. Vad det nu är som kvalificerar som det?

Istället skrattar jag högt när jag läser mina kompisars bloggar, snabba, ögonblickliga texter som jag gärna skickar vidare eller läser igen. Och som jag längtar till. Och frågan blir ju oundvikligen hur jag i fortsättningen själv ska förhålla mig till den nya folksporten?

Första iakttagelsen jag gör är att jag nog ändå vill fortsätta att skriva om det som jag tycker är vettigt/viktigt/intressant. Andra iakttagelsen är att det isåfall nog måste fortsätta handla om politik, eftersom jag är "a politican junkie, am totally hooked, preferable world politics, development, peace and conflict, saving the world sort of stuff" som jag själv beskriver det på allas vårt Facebook.

Tredje iakttagelsen blir ju att jag isåfall borde lägga lite mer tid på detta, och kanske bredda mig att prata om något mer än bara Mellanöstern och Sudan, och inte bara genom att då och då blanda ut den MÖ-Sudanesiska sörjan med citat från Elins klimatblogg. Det är väl förresten ingen som har missat att man faktiskt kan avbeställa telefonkatalogen?! Produktionen av den står tydligen för 7 procent av Sveriges pappersanvändning på ett år och är det mest utdaterade fenomenet i svensk historia.
http://www.enirosverige.se/se/Sverige/Kontakt/Katalogavbestallning/

Fjärde iakttagelsen blir att det inte behöver bli så jädrans långt varje gång. Romaner kan jag skriva vid annat tillfälle. Därför slutar jag nu med ett tips: Coolooloosh på Södra Teatern nu på torsdag, ca 21.00. Lysande band från Israel som spelade här i maj och redan nu återvänder. 60 kr förköp, 100 i dörren. Ses där!

Inga kommentarer: