torsdag 27 december 2007

Mellandagsrea någon?

Jag vågade mig som hastigast ut i vimlet på annandagen och insåg att ingenting har ändrats från tidigare år. Mellandagsrean suger fortfarande. Billiga priser, javisst! Billiga för att de inte redan lyckats bli sålda. Ergo, inte förtjänar att bli sålda. Ergo, inte bör bli köpta. Så varför dennna rusning?

Tidens religion: "min hobby är att shoppa". Hur kan man ha shopping som en hobby? När fick spenderandet ett självändamål. Ibland blir jag mörkrädd av min samtid. Oftast när jag blir påmind av hur långt från det som jag egentligen bryr mig om som min samtid befinner sig. Gallerian på annandan.... Drottninggatan den 23e....

Och mitt i all den här hysterin undrar man om någon märkte att Benazir Bhutto blev mördad i Pakistan? En oppositionsledare som tidigare levt i exil och som återvänt till ett land som styrs av en militärdiktatur där ledaren bara för några veckor sedan tog av sig uniformen för att göra omvärlden mer vänligt inställd inför det val som planeras att hållas i januari. I en region som redan är en krutdunk. Vad betyder då en mördad oppositionsledare tillika kvinna? Ingenting, säger cynikerna. Allt, säger de som tycker att cynikerna verkar optimistiska.

Min mormor är en av de kvinnor som jag respekterar och uppskattar mer än de flesta. Hon är 88 år och bor i ett litet vitt hus i en enorm trädgård, med världens bästa kantarellplockning. Gillar inte svamp, har alltid hävdat att jag är allergisk, men plockar dem gärna för att göra henne glad. Min mormor inspirerar mig, och jag hoppas att jag har mycket av henne i mig när jag närmar mig min 88 årsdag. Idag ringde hon och frågade om jag lyssnat på radio. Vilket jag inte hade, dock hade jag läst nyheterna onlineVi delade bestörtningen över detta mord, och världens brutalisering, särskilt i denna region som ibland verkar kunna få hela världen att explodera. En region där framförallt kvinnor drabbas på en mängd olika sätt. Att dela tacksamhet över att leva i en annan verklighet, samtidigt som vi sörjer det som hänt med någon som har genomlevt så mycket. Tack, mormor.

2 kommentarer:

Filip Tufvesson sa...

Nä, alltså, bara för att ingen annan vill ha de där kläderna, eller egentligen, för att inte tillräckligt många vill ha dem så att alla plagg de köpt in går åt, så betyder inte det att jag inte vill ha dem. Det vill säga, min smak påverkas inte av andras smak (vilket inte är helt sant så klart eftersom man påverkas av sin omgivning vare sig man vill det eller ej och därmed också av sin omgivnings smak).

Vad gäller mordet på Bhutto tycker jag det fått stor uppmärksamhet, trots mellandagslunk, däremot tycker jag inte t.ex. Turkiets angrepp på kurderna på irakiskt territorium fått det utrymme i media som det förtjänar, bara korta notiser om hur ockupationsmakten USA i förväg godkänt angreppen och delat med sig av sin intelligence. Är det månne en eftergift efter kritiken USA fick från Turkiet efter kongressens uttalande om Turkiets folkmord på armenierna i höstas för att bibehålla starka NATO-band?

Filip Tufvesson sa...

...eller Israels nya bosättningar på omstridda eller ockuperade territorier (Palestina)...