söndag 23 december 2007

Inget vanligt jävla bröd

Har precis tagit ut två formar med bröd från ugnen och håller på att packa ihop klappar och annat som behövs för två dagars intensivt julfirande. Inget vanligt jävla bröd är som ni kanske anar ett väldigt gott bröd och det brukar vara mitt stående bidrag till julbordet. Ett recept som N en gång så generöst delade med sig av.

Det luktar gott i lägenheten, bra musik och levande ljus bidrar till stämningen där presentpapper, lack och snörning ligger utspritt över inte bara bord utan även golv, kök och stolar. Roliga pennor och fina julklappsetiketter. Just nu känns julen mysig. Julafton kommer att bli jättetrevligt och min mosters mat kommer att trängas i magen.

För det mesta känner jag inte så här för julen. Julafton är alltid trevligt, om jag är hemma, men allt runt omkring kan jag vara utan. Tvingade mig att ta tag i de sista inköpen i fredags. Löning och julrusch är ingen bra kombination. Särskilt inte om man tycker att vanlig lördagsträngsel i Gallerian bör flys som pesten. Jag tycker om att köpa presenter, men jag vägrar in i det sista panikköpa något som jag inte är säker på kommer att uppskattas. Något som inte känns äkta och genomtänkt. Det är så mycket kommers och slit och släng i alla fall och det sista folk behöver är mer prylar som samlar damm.

Prylar som samlar damm. Det är nog det som minst bidrar till julmyset i min lägenhet. Jag bor ganska litet men verkar alltid ha lite för mycket Prylar. Papper. Böcker. Kläder. För att det ska kännas mysigt och hemtrevligt och inte så jäkla stökigt hela tiden. Jag vet inte vad allt kommer ifrån men jag vet att mycket finns kvar för att jag är dålig på att slänga. För att jag ogillar slit och släng-mentaliteten och slöseriet. Så jag slänger inte. Och så blir det dammigt och stökigt och ohemtrevligt. Igen.

Jag försöker bära ner lite kassar då och då till Stadsmissionen med dessa dammiga prylar. Men för att fylla kassarna måste jag ta mig tid att gå igenom prylarna. ERGO: mitt jullöfte i år är att gå igenom, rensa, kasta, ge bort, slänga, damma och städa. Om jag nästa år hinner göra det innan jul kanske det finns någon poäng med att göra det lite julfint också. Än har jag inte gjort mig förtjänt av det.

Återigen god jul!

1 kommentar:

BARISTAN sa...

vi har ju setts efter jul så jag önskar god fortsättning, och allt annat som hör helgen till.