söndag 14 oktober 2012

Klimatsmart land?

När jag läser Åsa Romsons och Helena Leanders debattartikel i Svenska Dagbladet idag, slås jag återigen (för det är inget nytt) att Alliansen verkar helt ointresserad av miljö- och klimatfrågorna. Och jag undrar hur det kommer sig att ointresset kan vara så stort? För vi har ju alla tillgång till mer eller mindre samma fakta. Vi har alla hört att vi måste inte bara få till en effektivare och miljövänligare energi, vi måste även totalt sänka våra utsläpp och satsa på miljö- och klimatsmarta tekniska lösningar.

Till exempel när det gäller transport, både för varor och människor. Där skatten idag är högre på tåg än på flygbränsle och där det gång på gång visar sig att vår järnväg är i undermåligt skick. Visserligen har regeringen sagt i årets budget-propp att man ska satsa på upprustning av järnvägen, men jag tror tyvärr inte att åtgärderna är tillräckliga. Och jag förstår inte att man samtidigt subventionerar och därmed uppmuntrar till inrikes flygresor.

OK, jag förstår att flyg kan vara det enda rimliga alternativet om man ska åka mellan Stockholm och Kiruna, då sist jag kollade så tog en tågresa utan byten ca 19 timmar. Men mellan Stockholm och Jönköping? Eller Stockholm och Göteborg? Den tid man vinner på att ta flyget måste ju vara ytterst marginell, om det ens handlar om att vinna tid. Jag har sagt det förut, men det måste sägas igen: jag förstår inte den svenska järnvägspolitiken.

Och inte heller den övriga klimatpolitiken. I debattartikeln pratar man om att Sverige kommer missa miljömålen med 150 år! Och ändå ligger det knappt något i budgeten från Alliansen som handlar om klimatåtgärder. Det verkar helt enkelt inte tas på särskilt stort allvar, det kan inte tolkas på så många andra sätt.

Om det är något som skrämmer mig så är det just detta. Att Anders Borg kan undvika att nämna klimat under en hel budgetdebatt. Att regeringen inte verkar bry sig. Hur kan våra politiker driva en sådan kortsiktig politik? Troligen för att vi inte kräver annat. Iallafall inte tillräckligt många av oss. 

Inga kommentarer: