onsdag 7 maj 2008

Ska Sverige sälja vapen till Colombia?

På Aftonbladet debatt finns det ett debattinlägg om Sveriges eventuella krigsmateriellexport till Colombia som jag tidigare skrivit om. Budskapet från debattörerna, där Kristna Freds är en av de organisationer som skrivit under, är: "Politikerna urholkar de etiska riktlinjerna för vapenexporten" läs hela artikeln på: http://www.aftonbladet.se/debatt/article2411589.ab.

I artikeln står det att den "interna väpnade konflikten i Colombia har pågått i mer än fyrtio år och skapat en av världens värsta humanitära kriser med över tre miljoner internflyktingar. Konflikten har urholkat respekten för mänskliga rättigheter och internationell humanitär rätt.

Samtliga väpnade aktörer, det vill säga vänstergerillor såsom FARC och ELN, paramilitära grupper och säkerhetsstyrkor, har bidragit till ett utsuddande av gränsen mellan civila och stridande som dagligen skördar oskyldiga människors liv. Kvinnorna är särskilt utsatta."

Längre ner i artikeln står det: "Colombia är inte det enda fallet. Förra året gavs klartecken till Saab att offerera export av Erieye till Saudiarabien, en diktatur där systematiska och omfattande kränkningar förekommer.

2006 stod det klart att Saab fått igenom en jätteaffär av samma system till dåvarande militärdiktaturen i Pakistan, med exportkontrollrådets goda minne för hela 16 miljarder kronor inklusive kostnader för svenska statliga lån och exportkreditgarantier."

Mina kollegor Milosz och Håkan har varit drivande i författandet av artikeln, tillsammans med andra organisationer. Behöver jag skriva hur jag tycker att ni ska rösta i frågan om huruvida Sverige ska sälja vapen till Colombia?

2 kommentarer:

Filip Tufvesson sa...

Tack för artikeltipset, men det känns som det kvittar vad resultatet av Aftonbladets läsaromröstning blir eller?

Sara sa...

Jo, det kvittar väl egentligen men jag tror att folk ibland gillar att rösta och därför läser just av den anledningen. men vad vet jag....