onsdag 13 februari 2008

utan våld mot våld

Är nyss hemkommen från två personaldagar ute på vackra Kärsön utanför Stockholm precis vid Mälaren. Vad pratar en ickevåldsrörelse om på personaldagar? Denna gång handlade det framförallt om kansliets organisation men vi fick också med ett pass om ickevåld. Att kanslipersonalen på Kristna Fredsrörelsen redan kan ickevåld är väl ganska självklart men det är en hel vetenskap som det forskas om och förstås debatteras. Så lite fortbildning sitter på sin plats.

Ickevåld kan alltså definieras olika. Stellan Vinthagen är den första svensk som har doktorerat på ickevåld och hans definition lyder: utan våld + mot våld = ickevåld. Du blir inte Gandhi av att gå genom en mörk park och INTE slå ner någon. Det räcker alltså inte att avstå från våld för att få kalla sig ickevåldslig. Ickevåld innebär ett motstånd mot våld. Gandhi är väl den mest kända ickevåldsaktivisten, tätt följt av Martin Luther King. Badshah Khan är en annan stor aktivist, som förtjänar att uppmärksammas mer.

Min favoritdefinition kommer dock från Barbara Demming, en amerikansk kväkare. Hennes ickevåldsdefinition symboliseras ofta av två händer. En som hålls upp emot något, med handflatan framåt som en stoppskylt, den andra välkomnande med handflatan riktad uppåt. För att citera henne (enligt Wikipedia): "Jag vill ha ett rättvist samhälle. I ett rättvist samhälle så visar man respekt för varandra. Man respekterar alla andra för att de är människor som man själv. Om jag nu vill ha ett rättvist och respekterande samhälle, måste jag ju också respektera mina motståndare. Om jag inte respekterar dem, så hjälper jag ju bara till att behålla ett samhälle där man inte respekterar varandra." Man tar avstånd från och motarbetar orättvisor, men man ser och värnar människan eller det mänskliga. Detta kan ju breddas och inkludera allt levande, både människor, djur och natur.

Vi pratade även om metoder. Enligth Gene Sharp finns det 198 olika ickevåldsmetoder som han delar in i tre undergrupper: protest/övertalning, icke-samarbete och intervention. Vi pratade en del om vad vi själva gör och vad vi förespråkar eller stödjer som individer eller som organisation. Väldigt spännande, utmanande och inspirerande. Återkommer om detta senare.

Fred /Sara

Inga kommentarer: