torsdag 2 september 2010

Utlandssvensk - jag?

Härom dagen fick jag en förfrågan via e-post om jag skulle kunna svara på lite frågor om hur jag ställer mig till valet hemma som utlandssvensk. Va, jag kom ju först hit i måndags?! Här går det undan. Och jag befinner mig visserligen utomlands och tänkte göra det det kommande året men jag undrar om jag tekniskt sett kan anses vara en utlandssvensk, då jag fortfarande är skriven hemma och minsann tänker rösta både i kommun-, landstings- och riksdagsvalet. Och fortfarande betalar skatt hemma.

Personen undrade förstås hur länge jag bott utomlands (fyra dagar) och vad jag jobbar med (folkrätt). Man ville veta om jag tänkte rösta i det kommande riksdagsvalet (ja!), och om jag följer med i det svenska nyhetsflödet (som fan, men inte just den här veckan för det har varit för stressigt och för mycket nyheter här nere). "Om ja: vilka frågor är du mest intresserad av?" (gissa tre gånger). "Finns det svenska politiska frågor som är viktiga för dig just som utlandssvensk, som du tror att andra i Sverige inte tänker så mycket på? (typ utrikespolitiska saker)" (no shit, Sherlock, men de "utrikespolitiska sakerna" är absolut inte de enda "sakerna" som känns viktiga i just det här valet).

Smaka på ordet "utlandssvensk" ett tag- visst låter det lite fint, lite speciellt, nästan lite glamoröst. Andra ord som jag spontant kommer att tänka på (usch, vad jag är förutsägbar) när jag säger "utlandssvensk" är "driftig", "kompetent", "framgångsrik". En ganska annan bild av beundran än om man lägger till endast fyra bokstäver och ett mellanslag och säger "utlandsfödd svensk".

När ska vårt samhälle börja respektera denna del av befolkningen och se dem som driftiga, kompetenta och en enorm resurs. Ärligt talat, att lyckas ta sig hela vägen till Sverige kan omöjligt vara lätt, med tanke på hur den här världen ser ut. Det krävs ganska mycket "ingenuity" - ett av mina favoritord på engelska - för att klara det. Så vad säger Google translate om ingenuity?

INGENUITY är ett substantiv och kan betyda:
- GENIALITET
- FYNDIGHET
- PÅHITTIGHET
- UPPFINNINGSRIKEDOM
- SINNRIKHET
- FIFFIGHET
- SKICKLIGHET

Shit, ganska imponerande, skulle jag vilja säga. Jag önskar att jag vore allt av det där. Det kanske jag är, men jag har nog aldrig hamnat i en situation där jag har tvingats vara allt detta, och kan därför omöjligt veta. Men sådana människor är det ju urbota dumt att inte se som resurser. Och oerhört trångsynt att inte se som imponerande.

Inga kommentarer: