tisdag 15 maj 2007

livet är gott

Systrar och bröder,
jag sitter hemma vid kökdsbordet och knappar på den lilla vita och känner mig ganska nöjd, med allt. Jag lade upp den här bloggen härom veckan och får nu chansen att återanvända mina gamla bloggar, med förhoppningsvis nya läsare. Att återanvända är bra. Att minska sin konsumption är ännu bättre.

Livet känns bra idag. Ingen ilska över vad som händer i världen tar över, även om världen fortfarande har samma gamla brister som tidigare. Istället tänker jag på de där små stegen som människor runt om i världen tar varje dag, små steg för att göra vår närvaro på den här planeten lite mer hållbar. När det gäller miljö, men också när det gäller fred, utveckling och säkerhet. Begrepp som är sammankopplade på ett intrikat sätt.

Fler och fler som jag känner beställer hem ekologisk frukt och grönsaker en gång i veckan, det finns flera leverantörer i Stockholm, det går att läsa mer om detta på www.arstiderna.se, www.ekoladan.se eller www.gardendirekt.se (som även levererar ekologiskt kött, fisk, kyckling och ost). På www.ekotorget.se kan du även se vilka affärer i din omgivning som säljer ekologiska varor. Det enda problemet är väl utkörningen av mat med bil, men det kanske inte går att komma ifrån att maten faktiskt måste forslas en viss sträcka för att nå våra magar. Jag har ännu inte själv gjort det för med tanke på hur sällan jag äter hemma skulle det troligen leda mest till resursslöseri och utvecklandet av nya organismer i mitt kylskåp. Fler och fler byter även till förnybar el.

Nu är det dags att även börja investera våra tillgångar hållbart, om du inte redan börjat göra det. Se över ditt aktieinnehav och varför inte dina pensionsfonder. Väldigt många, om inte de flesta, av de stora fonderna investerar dina pengar i företag som bland annat tillverkar och säljer vapen. Sverige är idag en av världens största vapenexportörer även om Propositionen om Global Utveckling (PGU) tydligt klargör att alla politikerområden i Sverige, inklusive näringslivet, skall sträva efter att stödja fred och säkerhet i världen. PGU fastställer att en koherens inom Sverige inte bara är önskvärt utan även rimligt. En så stor vapenexport är inte förenligt med detta, inte på något sätt. Vapen dödar, så är det. Och även om inte alla länder som köper vapen inte är inblandade i pågående konflikter så läggs stora pengar på vapen som annars skulle kunna användas för att bygga upp länder och säkra deras utveckling.

Det finns etiska fonder men flera av de som kallar sig etiska tillåter fortfarande att en viss procent av pengarna investeras i vapenindustrin. KPA är en av de fonder som lever upp till sitt etiska ställningstagande. Om ni känner till flera får ni gärna skriva till mig om det. Om ni vill ta reda på hur det ligger till med era fonder, fråga dem! Konsumentmakt är ett sätt att påverka vår omvärld. Berätta för fonderna att era val är baserade på grundläggande etiska principer!

På Just Vision's hemsida hittade jag idag intervjuer med vanliga människor i både Palestina och Israel som alla är fredsaktivister. Kvinnor och män i blandade åldrar, med olika bakgrund, olika religioner och olika erfarenheter i bagaget. Gemensamt för dem är att de inte har gett upp hoppet om att en bättre värld är möjlig och att de ganska ofta kämpar i motvind för att uppnå fred. En av dem, Eliyahu Mclean, har fått titeln Rodef Shalom, fredssökare, av rabbi Zalman, men alla dessa människor borde få den titeln. Rodef shalom. Jag tycker om att säga de orden. Eliyahu är för övrigt en av mina verkliga idoler och jag ska någon gång skriva hans biografi åt honom, för han har verkligen något att säga som är värt att lyssna på.

Jag hade tidigare i våras besök av tio vänner från SONAD, Kristna Freds partnerorganisation i Sudan, och de är också en enorm inspirationskälla för mig. Flera av dem arbetar heltid med andra saker och ägnar näst intill all sin fritid till sitt fredsengagemang. Som Enas sa, "på tiden som blir över arbetar jag som läkare". Jag önskar att jag kunde stötta dem mer i deras arbete än vad jag idag kan. Bland annat saknas det datorer och annan kontorsutrustning. Om det är någon av er som planerar att byta bärbar dator och inte vet vad ni ska göra med er gamla: jag åker ner till Sudan i oktober igen och skulle kunna göra någon av dessa aktivisters aktivism lite lättare.

Alla dessa vardagshjältar förtjänar en eloge och många bra tankar, och idag ägnar jag kvällen åt att skicka bra tankar till alla möjliga håll.

fred /Sara

Inga kommentarer: