måndag 14 maj 2007

Du kan alltid lämna afrika

Kära vänner,
Vi går mot ljusare tider, på mer än bara ett sätt. Härom kvällen var jag och såg filmen Blood Diamonds som handlar om de diamanter som till stora delar finansierar krig runtom i världen. Den var väldigt intensiv och bra och värd att rekommendera. Och det är skönt att veta att diamantindustrin, genom Kimberleyprocessen, har försökt stävja handeln av dessa blodsdiamanter. De finns fortfarande på marknaden men inte i lika stora tal som tidigare. När eftertexterna rullar uppmanar filmen oss tittare att använda oss av vår konsumentmakt även när vi köper diamanter (som om vi gjorde det lika ofta som vi handlade rättvisemärkt kaffe!).

Jag känner att jag vill prata mer om Afrika. Den där jättelika kontinenten söder om oss med dess röda jord och enorma rikedomar. Jag har fått förmånen att återvända igen och igen och igen. Första gången åkte jag till Sydafrika 1995, ett år efter självständigheten. Nelson Mandela var ny president i regnbågsnationen och även då det fanns tillräckligt med problem kvar att lösa så genomsyrades luften av ubuntu, vilket Win, en person jag träffade där en annan gång översatte till "I am because you are, and therefore we are". Då visste jag inte vad det var, men känslan av att vara på en speciell plats var stark och jag hoppades att jag en dag skulle få återvända dit. "Of course you will", sa en av de som bodde i huset jag bodde i, "you can always leave Africa, but Africa will never leave you."

Vackra Sydafrika är en del av kontinenten som jag alltid kommer att vilja återvända till och som jag varmt kan rekommendera till andra som turistland. Men om ni ska åka dit vill jag uppmärksamma er på det avtal som finns mellan Saab och Sydafrika, där Sydafrika köper JAS Gripen (för miljarder pengar som istället skulle kunna investeras i hälsa och utbildning) och Saab i sin tur föörbinder sig att investera i Sydafrika. Och uppmuntra andra att investera i Sydafrika. I det finstilta står det att varje nordisk turist som reser in i Sydafrika ses som en del av det här avtalet, av det motköpsprogram som skapades inom ramen för JAS-affären. Saab får tillgodoräkna sig 30 500 kr per turist som en del av de investeringar de lovat att göra i landet. Hittills har de kunnat kunnat räkna in 218 miljoner dollar i sina utlovade investeringar. Oroa er dock inte, på Afrikagruppernas hemsida kan man gå in och anmäla att man inte vill att ens egna resor räknas in i motköpsprogrammet. Skriv på lista innan ni åker! http://www.afrikagrupperna.se/cgi-bin/afrika.cgi?d=s&w=2606. Tyvärr har jag inte ännu lyckats ta reda på hur det här går till i praktiken, men jag har skrivit på deras lista.

Tidigare i våras var mitt kontor på studiebesök på SIPRI, Stockholm International Peace Research Institute, som forskar om bland annat vapenhandel och militära utgifter. Visste ni att världen spenderade 1118 miljarder dollar på militära utgifter under 2006! Det är 8 148 miljarder kronor! 2,5 procent av världens BNP, 173 dollar per capita. USA står för 48 procent av utgifterna, medan hela Afrika står för två procent. Samtidigt satsade världen ca 50 miljarder dollar på utveckling, inklusive humanitära insatser. FN har kommit fram till att det skulle behövas ca 121 miljarder dollar för att uppnå milleniummålen, halverad fattigdom. Vilka prioriteringar vi gör! Vill ni läsa mer kan ni kolla in SIPRIs hemsida, www.sipri.org. Det finns massor av spännande statistisk där.

Så vad var det där om ljusare tider? Varje dag som människor blir lite mer medvetna om världen omkring dem och deras plats i det sammanhanget är leder oss mot ljusare tider. Och jag har en känsla av att folk långsamt börjar bli upplysta, trots allt det hemska vi ständigt hör om.

mycket kärlek,
Sara

Inga kommentarer: