torsdag 5 februari 2009

Spritt språngande galna

Jag vet att det kan upplevas som tjatigt, det här att jag tenderar att racka ner på folkpartiet. Men när man så fundamentalt missuppfattat innebörden av ordet "liberal" så förtjänar man ju faktiskt att bli om inte kritiserad så iallafall rejält ifrågasatt. Under de senaste tio åren har jag en stark känsla av att folkpartiet är det parti som föreslår flest regleringar och regler, och gärna sådana som slår mot de redan svaga och marginaliserade i samhället.

Det handlar åtminstone delvis om en sned självuppfattning, liknande den som finns i Danmark där folk i allmänhet skrattar lite nedlåtande åt regel-tokiga Sverige men där man egentligen har ett par hundra fler restriktioner av alla dess slag inskrivna i lagen.

Åter till folkpartiet och dess senaste anti-liberala idé: att förbjuda undervisning i vissa ämnen på hemspråk för nya invandrare. Eftersom svenska språket är nyckeln till det svenska samhället. Som är nyckel till lyckad integration. Som är nyckel till välbefinnnande och lycka åt alla. Med andra ord, så länge du är tillräckligt svensk och pratar tillräckligt bra svenska så ler livet mot dig.

Som om svenska språket är den enda nyckeln till framgång och ska framhävas på bekostnad av annan kunskap som matte, fysik eller kemi. Som då kanske inte kan läras in lika bra för att man inte får stöd av läraren. I min gamla grundskola integrerades nyanlända gradvis i de vanliga klasserna och hade till att börja med nästan all undervisning för sig. Sakta men säkert deltog de mer och mer i vår undervisning, först syslöjd och gympa, sedan matte, fysik, geografi, samhällskunskap och till sist även svenska.

Så varför inte se hemspråket i sig som en viktig kunskap? Det borde ses som en styrka i den globaliserade värld vi lever i. Hur ointressant är man inte på jobbmarknaden när man bara kan svenska och engelska tillräckligt bra. Fler språk åt folket!

ps: även om folkpartiet var liberala skulle de nog fortsätta få en hel del kängor från mig, men iallafall inte för att vara totalt inkonsekventa.

2 kommentarer:

Filip Tufvesson sa...

Läste om det där också och blev så klart inte så glad att "mitt" parti beter sig så. Men om jag förstod det rätt så handlade det inte om att förbjuda, utan om ett förslag att avsluta ett försök som pågått på ett fåtal orter i ett fåtal skolor ett tag. Dessutom var/är det inte Fp:s officiella hållning utan ett förslag från ett arbetsutskott (utbildningsutskottet eller liknande, förvisso, men ändå). Vilket jag valde att tolka som lite som en storm i ett vattenglas

Sara sa...

alright, fair enough :-) men det var fortfarande vansinne. Och inte alls särskilt liberalt. Och det är väl min största kritik i allmänhet.