torsdag 24 juli 2008

Jag vill att ni läser...

Gideon Levys artikel Worse than Apartheid, om den sydafrikanska delegationen som spenderade några dagar på Västbanken och i Jerusalem för ett par veckor sedan. Delegationen bestod av 21 människorättsaktivister som alla varit aktiva i motståndet mot apartheid i sitt hemland: idag är de parlamentledamöter, domare från högsta domstolen, journalister, författare... både svarta och vita, varav hälften judar.

Artikeln beskriver deras besök i Nablus, den största staden tillika den mest avstängda på Västbanken. De passerade Huwarra-vägspärren, en av de sex vägspärrar som stänger av staden från omvärlden, där de människor som har rätt att lämna staden ändå förnedras dagligen. De reste även på de s k bypass-roads, som bara är till för armén och bosättarna, som skär sönder Västbanken och inte får användas av palestinier. De besökte den gamla stan, Casban, med flera hundra år gamla hus som sprejats fulla av kulhål och där hus raserats av bulldozers eller bombats.

Kanske känns artikeln extra stark eftersom jag själv besökte Nablus för två veckor sedan. Jag var på semester i Israel/Palestina för att träffa släkt och vänner och besökte bland annat Yanoun, den by jag var följeslagare i för två och ett halvt år. En av dagarna besökte jag Nablus och fick en guidad tur genom gamla stan av en student vid Al Najah-universitetet och jag var tvungen att passera Huwarra. Kanske kändes artikeln så stark för att den lyckas beskriva verkligheten och precis hur illa det är.

Jag vill inte skriva om de sydafrikanska delegaternas respons till vad de såg, utan föredrar att ni läser artikeln. Därför vidarebefordrar jag gärna artikeln till intresserade.

1 kommentar:

S sa...

Låter intressant! Kan du lägga den på Följeslagarnätverket?