torsdag 26 juni 2008

Biståndsministern läser Amartya Sen

PGU, politik för global utveckling, har nämnts åtskilliga gånger här. Inte minst har jag kritiserat den bristande implementeringen av PGU, där mycket har lämnats att önska fast den antogs av riksdagen redan 2003. Nu har biståndsminister Gunilla Carlsson, blivit samordningsansvarig för implementeringen av PGU och menar, enligt en artikel i Omvärlden (4/2008) att det "hittills har ... saknats både ägarskap och förståelse för hur PGU s¨ka omsättas i praktiken."

Bra så!

"I den genomförandefas som väntar efter riksdagsbehandlinngen i höst ska PGU bli en gemensam fråga för hela regeringen."

Bra så! Inte en dag för tidigt. I höst blir det alltså upp till bevis.

I "En ny utvecklingspolitik - med friheten i centrum" ställer sig Gunilla Carlsson "helhjärtat bakom den syn på global utveckling som fastställdes av riksdagen 2003" (Omvärlden 4/2008)och kritiserar den tidigare bristande implementeringen hårt. "Det har i praktiken handlat om läpparnas bekännelse av samstämmighet mellan olika politikerområden." Hon menar även att nuvarande regering ska ändra på detta.

Bra så!

Om det är sant. Jag skulle så gärna vilja säga att mina förväntningar nu är skyhöga och att jag känner mig förtröstansfull att svenskt bistånd är i så goda händer. Tyvärr har nuvarande regeringen hittils inte visat på någon samstämmighet där rättighetsperspektivet och den fattiga människans behov ställs i fokus, så som PGU fastslår. Att detta ska ändras nu, är jag tyvärr tveksam till.

Att Gunilla Carlsson läser och verkar uppskatta Amartya Sen länns dock lite hoppfullt och jag tillåter mig ändå att känna viss förväntan inför höstens utlovade samordning kring PGU.

Inga kommentarer: