tisdag 26 juni 2012

Revolutionens vingslag i Khartoum

Många av mina vänner i Sudan ber mig och andra som de känner utanför Sudan att sprida information om vad som pågår i Khartoum och i andra delar av landet just nu. Det finns knappt någon medierapportering alls internationellt och de förtjänar att inte bli bortglömda. De risker som aktivister i Sudan tar i sitt dagliga engagemang är enorma och behöver synliggöras och de förtjänar all beundran och stöd som går att uppbåda.

Under de senaste tio dagar har det pågått protester mot regimen i Khartoum. Protesterna startade vid universiteten men sprider sig, fler och fler människor går ut på gatorna för att ansluta sig till de som protesterar. Protesterna har även spridits till andra delar av Sudan och riktas mot National Congress party, och för fred, utveckling och stabilitet i Sudan.

Landet upplever nu en ekonomisk kris som bland annat är ett resultat av bortfallet av oljeintäkter sedan Södra Sudan blev självständigt. Detta har inneburit att subventioner på bränsle och andra förnödenheter har lyfts, ökad inflation, ökade skatter och snabbt stigande priser på mat och andra basvaror, vilket ökar pressen på den redan hårt ansatta befolkningen. Priserna har under flera år gått upp och Khartoum är idag väldigt dyrt, medan stora delar av befolkningen som lever under tuffa och fattiga förhållanden.

Det är främst kvinnor, studenter och ungdomar som återfinns bland det demonstranterna, och de har mötts av ett eskalerande våld och massarresteringar där hundratals aktivister hålls i förvar. Demonstranterna slås tillbaka med tårgas och misshandlas av batonger. Det finns också exempel på att skarp ammunition använts av polis och milisgrupper.

I fredags, den 22 juni efter bönen, deltog även flera oppositionspartier i protesterna. Detta har lett till att flera ledare av oppositionspartier har arresterats under de senaste dagarna. Ledare för de två största oppositionspartierna, Popular Congress Party och National Umma Party har arresterats och de har förbjudits att hålla politiska möten.

Det är svårt att hitta information om vad som händer i Sudan just nu, iallafall på engelska, och jag känner en stor frustration över att veta så lite om vad som pågår och om vad som händer med mina vänner. Och det känns inte tillräckligt att försöka skriva en bloggtext om det lilla jag vet. Jag letar information överallt och önskar att jag kunde läsa arabiska. Är det någon av er som hittar bra och tillförlitlig information, skicka över den. Och någon dag hoppas jag att ni alla får chansen att träffa någon av mina fantastiska vänner från Sudan.... så att de själva får berätta sin historia.

Inga kommentarer: