tisdag 4 augusti 2009

Rumsfelds-skräckis

Om man gjorde en följetong av allt läskigt som Donald Rumsfeld har åstadkommit inom amerikansk och i allra högsta grad internationell politik de senaste decennierna (glöm ej att han var väldigt aktiv med läskiga saker långt innan Bush-administrationen - det var ju därför han fick jobb där) skulle serien hålla på längre än Dallas.

Och jag inser att det senaste som jag fick höra om säkert är något av det läskigaste i serien. Inför invasionen av Irak tog Rumsfeld fram material för att uppmuntra de amerikanska soldaterna genom att hänvisa till en mängd Bibelcitat som rättfärdigar "det heliga kriget" illustrerade med krigsbilder från just Irak och bilder av amerikanska vapen och soldater. Materialet har den finfina titeln: Onward, Christian Soldiers!

För att ge ett par smakprov:
"Open the gates that the righteous nation may enter, the nation that keeps faith" - Isaiah 26:2.
"Therefore put on the full armor of God, so that when the day of evil comes, you may be able to stand your ground, and after you have done everything, to stand." - Ephesians 6:13

Så vänta lite nu? Jag känner mig lite förvirrad, varför invaderade USA Irak nu igen?

Kolla in materialet på den här länken: http://men.style.com/gq/features/topsecret. Enligt hyfsat säkra källor är detta sant. Jag hoppas innerligt att mina källor har fel.

Inga kommentarer: