söndag 19 april 2009

Ramverket inte alls lika intressant som innehållet

De senaste veckorna läser jag igen och igen om den nya regeringen i Israel, med Netanyahu, Barak och Lieberman i fronten. Jag har redan uttryckt mina åsikter och farhågor om dessa herrar, och tänker därför inte gå in på det igen. Vill ni läsa mer finns det flera bra artiklar på bland annat Maan News (www.maannews.com) som är väl värda att titta på.

Dessa herrars inmarsch på arenan får ju en osökt att tänka på möjligheterna till en lösning på den här konflikten. Just nu känns den ju mer avlägsen än någonsin, men alla konflikter blir lösta förr eller senare, och så kommer det även bli med denna. Frågan är hur mycket mer lidande vi måste stå ut med, hur många fler kränkningar av mänskliga rättigheter och folkrätten och hur många fler "fakta på marken" som måste göras ogjorda för att en riktigt rättvis fred ska kunna nås.

Egentligen är det inte speciellt svårt. Alla vet i princip vad som måste hända. Alltså, alla inblandade. Ett av de problem jag ofta hänvisar till är ju att andra människor inte alls vet vad konflikten handlar om eller vad som måste hända. Alltså, det är inte alls speciellt komplicerat, vad som måste hända, ur ett folkrättsperspektiv. Och jag hävdar att det är det enda perspektivet som är relevant i den här situationen. En bekant till mig (som inte direkt har samma syn på konflikten) sa "humanitarian law is just technicalities, it is clear what the Bible says" - och detta visar ju på det absurda att ens diskutera något annat än just folkrätten.

Så en lösning i linje med folkrätten måste till. Och sen då? Då fastnar man gärna i diskussioner, ibland oändliga, om det ska vara en enstatslösning eller en tvåstatslösning. Om jag ska vara helt ärlig tråkar den diskussionen ut mig. Det handlar ju endast om ramverket. Jag är mycket mer intresserad av innehållet. Och det är det jag vill se diskuteras: vilken typ av stat (singular eller plural efter smak) snackar vi om? En fundamentalistisk stat? Fascistisk? Nationalistisk? Demokratisk med lika rättigheter för alla? Total separation mellan stat och religion?

Jag vill se en diskussion om visioner. Jag vågar hoppas på att det kan leda till oväntade allianser.

Inga kommentarer: