onsdag 15 april 2009

Avrustning var det...

Jag har tidigare skrivit om min f d kollega Martin och hans försök att avrusta den svenska krigsindustrin. I mitten av mars fick han en fängelsedom och böter efter aktionen i höstas då han och hans kollegor bröt sig in på två vapenfabriker där vapnen var ämnade för export - bl a till Indien.

Bara några dagar senare, den 22 mars, bröt han sig in på JAS-fabriken i Linköping. Där finns plan som är beställda av både Sydafrika och Thailand, båda två problematiska länder att exportera vapen till - även för de som tycker att det är OK för Sverige att exportera vapen. Jag behöver väl knappast gå in på varför. Och om man tycker att det är problematiskt, bör man protestera. Som en av de häktade själv säger:

- När regeringen och företagsledningar samarbetar för att exportera vapen till fattiga länder och konflikthärdar är det upp till vanliga medborgare att ingripa. Den civila lydnaden är ett större problem än den civila olydnaden, sa författaren Pelle Strindlund, 37, från Sundsvall (www.ofog.org)

Sedan den 22 mars har Martin och de andra suttit häktade. Rättegången mot dem inleddes igår och tydligen ska domen fastställas redan nästa vecka. Efter rättegången återfördes de till häktet. Martin försöker att blogga från häktet, med viss försening då andra måste lägga upp texterna åt honom. Jag tycker att han är modig och är stolt över att känna honom. Och gissa vad jag har berättat om detta för alla våra gemensamma vänner i Sudan. Vill du veta mer, kolla in mer information på Kampanjen Avrusta-gruppen på Fejjan eller på www.avrusta.blogspot.com.

Inga kommentarer: