tisdag 28 oktober 2008

Soulfood serveras i bushen

För drygt en vecka sedan kom jag tillbaka från en semester, två veckor helt utan nyheter eller internet. Bortkopplad i allra högsta grad från "verkligheten". Det kan verkligen rekommenderas.
Inte för att jag på något sätt vill uppmuntra folk att göra som jag och bidra till ökade luftutsläpp genom flygning. Men, möjligheten att koppla bort verkligheten och fylla på reserverna genom lite "soulfood", det önskar jag alla. Och mitt sätt att göra det på gick verkligen inte av för hackor!

I tolv dagar gick jag tillsammans med vän J en ranger-kurs i Sydafrika, strax utanför Krügerparken. Vi hängde på Moholoholo forest camp och det intilliggande rehabiliteringscentret för skadade djur samt i Nhoveni, en Big-5-reserve. Vi sov bland annat ute under fullmåne och stjärnor runt en lägereld, med elefanter som passerade oss på natten på väg till vattenhålet och en nyfiken och sällskapssjuk hyena som strök runt lägret hela natten.

Vi lekte med de två 2-veckors gamla noshörningskalvarna Skosa och Zatara, matade gamar, spårade leoparder, lejon, kudus, noshörningar, giraffer och annat. Vi körde landrover (nåja, de med körkort körde landrover, jag tittade på). Vi klappade Pumba-vårtsvin, stora håriga spindlar, höll i skorpioner och pytonormar och spanade in hur svarta mambor äter. Vi lärde oss mängder av träd, fåglar och djur utantill och mycket annat om ekosystemet på savannen.

Sammanfattningsvis: vi lekte i tolv dagar och dessutom klarade vi proven, både de praktiska och teoretiska. Och snacka om adrenalinkicken sista kvällen när vi satt runt bordet efter avslutat braai och pratade om alla minnesvärda händelser under kursen och plötsligt hörde en leopard utanför lägret. Denna semester uppfyllde iallafall en hel rad av mina gamla barndomsdrömmar och jag kan lätt rekommendera den. Dessutom väldigt prisvärd.

Stoffel, Big Boy och några av de andra djuren på Moholoholo rehab kan ses på YouTube, och det går att åka dit som volontär. Undvik dock de elektriska staketen, 4000 volt är inte skönt att ta i.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej! Jag ska ta en rangerkurs i Sydafrika nästa sommar. Kan bara inte bestämma vilket företag och vart. Vilket företag använde du? Har du några tips? Och hur var de muntliga proven? skulle vara tacksam för minsta lilla vägledning. Ha det bra