onsdag 11 mars 2009

Svensk vapenexport frodas

Svensk vapenexport är ett ämne som ofta dyker upp här. Just för att jag tycker att det är så vansinnigt att vi har en industri som stödjer krigsmakter runt om i världen samtidigt som vi nöjda lutar oss tillbaka och är stolta över 195 år av fred. Iallafall av fred i Sverige. Jag kan inte annat än tycka att det är hycklande att säga att vi är så fredliga när vi samtidigt stödjer andras dödande, och på ett så konkret sätt som att förse dem med vapen.

Om ni vill veta mer om läget just nu för svensk vapenexport, rekommenderar jag er att läsa min kollega J:s inlägg på fredsbloggen.blogg.se, en blogg där jag och några av mina kollegor skriver om ämnen som berör oss. Jag rekommenderar er också att läsa min fd kollega M:s blogg om behovet av avrustning och just nu om den pågående rättegången mot honom efter att han och en annan person i höstas bröt sig in i en vapenfabrik och förstörde vapen: avrusta.blogspot.com. Hans slutplädering ligger där och går minsann inte av för hackor. Go Martin, go Martin!

Inga kommentarer: